Kenyataan Rasmi Unit Perumahan Berhubung Isu Bil Elektrik



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Ekoran dari permasalahan kenaikan pembayaran bil elektrik dalam kalangan mahasiswa/wi Mansurah, Unit Perumahan PERUBATAN Cawangan Mansurah Sesi 11/12 amat prihatin akan masalah yang dihadapi. Banyak aduan dan permasalahan yang telah diterima oleh pihak kami, setelah diteliti dan dianalisis pihak kami menyertakan beberapa langkah yang dapat diambil bagi mengelakkan perkara ini dari berlaku:

1. Sila pastikan penggunaan elektrik di rumah tidak menggunakan tenaga elektrik yang terlalu tinggi. Kurangkan penggunaan 'heater','sakhonah', dan perkakas elektrik yang lain.

2. Sila pastikan meter elektrik rumah anda berfungsi secara baik. 70% daripada masalah ini berpunca dari meter elektrik yang tidak selari dengan pengunaan elektrik yang digunakan. Minta juga untuk bertanya dan merujuk kepada 'baba' (tuan rumah)

3. Berlaku penyelewangan atau penipuan oleh pegawai 'kahroba' yang mengira bacaan elektrik. Jika anda melihat pegawai itu mengira bacaan meter rumah anda, sila pastikan mereka mengira mengikut bacaan yang betul.

4. Sila laporkan jika terdapat kecurigaan terhadap mana-mana pegawai ‘kahroba’, tuan rumah, ataupun orang arab yang boleh disyaki terlibat dalam permasalahan ini.

Beberapa bil elektrik telah pun dikumpul dan akan dihantarkan ke syarikat elektrik untuk mengadukan berkenaan permasalah ini. Isu ini juga akan dipanjangkan kepada wakil rakyat di Mansurah sebagai salah satu langkah usaha untuk menangani masalah ini.

Dengan ini kami dari Unit Perumahan PCM mengharapkan agar perkara ini dapat diambil perhatian oleh seluruh mahasiswa/wi Mansurah supaya dapat mengelakkan masalah-masalah lain dari berlaku, memandangkan isu ini melibatkan majoriti komuniti pelajar Malaysia di Mansurah ini. Sebarang permasalahan bolehlah merujuk kepada saya sendiri selaku Ketua Unit Muhamad Syazni Asraff (0114-5654730) atau timbalan saya, Nurul Karimah Ab Ghani (0111-5044106).

Cara pembacaan Bil Elektrik:
Gambar contoh bil elektrik (Sila klik untuk paparan lebih besar)
1. Bacaan meter terkini
2. Bacaan meter sebelum
3. Bacaan meter penggunaan elektrik sepanjang bulan (perbezaan antara 1 dan 2.)
4. Pengiraan sistem taarif bacaan meter 3. *Boleh rujuk di sini - *Klik sini* dan *Klik sini 2*
5. Pengenaan cukai dari syarikat elektrik
6. Hutang atau bayaran ansuran sebelum ini
7. Jumlah bayaran (4.+5.+6.)
8. Bayaran untuk pembersihan sampah
9. Jumlah bayaran (4.+5.+6.) *sama seperti 7. kecuali ada bayaran yang ditolak
10. Jumlah bayaran (8.+9.) *Terjemahan ayat: "Hanya Lapan Puluh Sembilan Junaih dan Tiga Puluh Lima Piaster"
11. No kod Bil
12. No kod Jadual/Sistem
13. Bilangan bulan yang dikira
14. Tarikh bulan yang dikira *Sistem pengiraan syarikat - Setiap tarikh bulan yang dinyatakan adalah pengiraan penggunaan 2 bulan sebelumnya. Contoh: Tarikh di Bil (2012/03) Bulan Mac, pengiraan Bil adalah penggunaan pada bulan (2012/01) Bulan Januari. Sumber, Pegawai Syarikat Kahroba Mansurah 
15. & 16. Merujuk kepada Tuan Rumah ("Baba")
Terjemahan ayat di mukasurat belakang bil:
“Electricity company”
1.You have to pay as soon as you the get the bill.
2.If you are not in the house to pay the bill you have to go to the company to do so. If you don’t, within 15 days we have to cut off electricity from your premises. If you want to have back the electricity, you have to pay the unpaid bill.

-Disediakan oleh : Muhamad Syazni Asraff (0114-5654730) *Untuk tujuan rujukan

UNIT PERUMAHAN
PERUBATAN CAWANGAN MANSURAH
SESI 2011/12
ILMUWAN BERBAKTI TEGUH SEHATI
“AT-TAQWA, AS-SYIFA’, AR-RAHMAH”

Tags: , , ,
http://i229.photobucket.com/albums/ee90/balastix/PERUBATAN/468x77.png

Web Master

Portal Rasmi PERUBATAN Cawangan Mansurah ini dikelolakan oleh Unit Penerbitan Dan Penerangan. Sebarang pertanyaan atau komentar boleh disalurkan secara terus kepada Ketua Unit Penerbitan Dan Penerangan,Muhamad Azizi bin Mejan, atau e-melkan kepada upp_pcm[.a.t.]yahoo.com.

0 Comment

Post a Comment